tisdag 10 augusti 2010

En lång dag med köande







Hela dagen har ägnats åt att köa för att registrera oss. Fredrik gjorde ju det redan i torsdags när vi kommit fram. Fredrik var på plats i morse vid 8.30, vi anslöt vid 11.00 och vid 13.00 hade vi fått lämna in våra papper, fick sedan komma tillbaka 16.00 för att hämta ut våra tillstånd och vid 17.00 hade vi fått dem. Effektivt? Nja? Funderade på hur många arbetstimmar som gick till spillo för alla som stod i kö?
Karolina hade ritblock och pennor med sig och satt och ritade medan vi väntade. Indiska barn var jätteintresserade och satte sig nästan på henne och tog i pennorna. Karolina tyckte det var lite jobbigt när de kom så nära! Här håller man inte heller något avstånd när man köar, gör man det så trycker sig en eller fler indier emellan. Det visste jag egentligen men fick känna av det i fredags när vid stod i kön för att prova ut skor på skolan. Jag hade lämnat 50 cm till den svenske mannen som stod framför mig, då kom raskt en indier och försökte ställa sig emellan. Fick säga till svensken att jag ställde mig lite närmare och vi skrattade lite åt det!

Alexander har längtat efter kött och potatis, och idag när vi åt lunch på en italiensk restaurang så hade de biffgryta med pasta och i den fanns även potatisbitar. Vi fick en mycket nöjd pojke efter det och han vill äta det igen.

Det hade gått jättebra i skolan igår. Barnen var väldigt glada när jag mötte dem vid skolbussen! Karolina hade träffat en tjej som heter Elisabeth, från Utah i USA, som hade hjälpt henne och förklarat för henne på enklare sätt när hon inte förstod. Alla hade också pratat väldigt tydligt och Karolina hade förstått det mesta. Alexander hade nog också förstått en hel del även om han missat att ta hem dagboken. Inga nordiska barn i någon av klasserna. Däremot så finns både nya och gamla svenska barn i många andra klasser. Idag har de ju inte varit i skolan utan varit med oss på registrering och speciellt Karolina lääääängtar till skolan imorgon.

Som jag skrev igår så skulle jag klippa mig och det gjorde jag. Trodde att en liten indiska skulle klippa mig, men så blev det inte! En stor Indier mötte mig. Jag tyckte att jag hade lite bråttom och sa att han inte behövde tvätta håret, men det gick inte för sig! Jag hade ju inte haft i någon balsam igår! Både tvätt och balsam innebar massage av hårbotten på ett sätt som inte sker i Sverige, varenda hårstrå fick shampo och balsam och sedan även serum. Håret känns fluffigt och som nytt! Det skojiga var att han inte använde borste när han fönade utan bara fönade runt, runt och stylade håret med en jättestor, platt borste efteråt. Och klippning blev faktiskt riktigt bra! Tvätt och klippning kostade ca: 100 sek, känns helt OK!

Middagen ikväll blev roomsservice, då de hade sprutat mot mygg utanför hotellet och luften var alldeles "rökig" i foajen! Kändes inte kul att sitta i resturangen och andas in detta!Det blev återigen den goda osten paneer i 2 olika såser och tandoori chicken. De är verkligen skojiga, vi hade beställt mat till 4 personer, men de kom bara med bestick för 1 person! Och när de kom upp igen hade de med 2 uppsättningar! Karolina offrade sig och åt sitt ris med sked! Man ska ju inte äta med bestick utan ta upp med naan-brödet.
(Blogger konstigt idag så därför mer oordning än vanligt på bilderna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar