lördag 14 augusti 2010

Möbelinköp

Skulle ha skrivit mer igår. Men på eftermiddagen när jag kom hem var internet sååå dåligt så det gick inte. Igår förmiddag körde Ramesh runt mig till olika möbelaffär och jag skannade av och skrev upp vad jag gillade i de olika affärerna. Vi tänkte ju hyra ett möblerat hus, men har sedan gjort en liten kalkyl på att det blir billigare att köpa själva och då får man vad man vill ha. Vi kan sedan välja att ta med hem det vi vill och sälja av det andra. Igår träffade jag vår "maid" hemma hos Inger. Hon verkar bra, så jag har gett henne jobbet idag. Hon kommer att jobba förmiddagar hos oss och städa, stryka osv. Kanske kan jag få henne att baka kanelbullar också? Ja vi får se, ha fått rådet att ge henne några uppgifter i taget.

Igår kväll var vi på after work på ett hotell i närheten som Svenska Handelskammaren hade ordnat. Alla vi 3 nya familjer var där samt ett 20 tal andra svenskar som bor här. Svenska Handelskammaren ordnar after work en gång per månad, ett trevligt sätt att träffa svenskar. Riktigt alla bor ju inte i Palm Meadows, även om de flesta är där!

Alexander tycker att Palm Meadows och utanför murarna är två världar ( en soptipp utanför, säger han). Karolina tycker inte det är så mycket soptipp utanför. Men visst är det en bubbla innanför murarna!

Idag tog vi vid och åkte runt och beställde möbler, tvättmaskin och kylskåp. Är riktigt nöjd med valen. Har fått ihop soffa och 2 fåtöljer, 2 sängar till barnen (queen size - för att få plats med gäster), matsalsmöbler, sänggavel och bord till oss ( 1 månads leveranstid) + tvättmaskin och kyl/frys. Allt ska levereras den 23:e augusti, på vår inflyttningsdag. Nja, vi får väl se hur det går med det? Vill ju helst inte sova på golvet!

Har köpt världens dyraste nagellacksremover idag, 30 ml för 20 kr. Undrar varför jag inte tog med den stora flaska som jag köpte innan jag åkte? Känns som hela flaskan kommer att gå åt för att ta bort en gång. Men OK det måste bort.

Vi har också varit en sväng i huset. Första gången för barnen. Tror de tyckte det var fint! Och jag tror det blir bra. Och längtar tills vi är på plats. Vill mest av allt laga egen mat när ag vill. Nu hade den koreanska familjen flyttat ut och det ska målas och fixas innan vi kan flytta in. Vi hoppas också att mäklaren kan vara med och betala halva taket till terassen. Man måste för regn och sol ha ett tak över terassen som skugga och skydd. En hantverkare som gjorde samma sak på ett annat hus kom över och gav ett pris. Håller tummarna.

Nedan lite suddiga bilder på några av möblerna (blev nog dåliga bilder för att det var förbjudet att ta kort i affärerna!)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar