torsdag 12 augusti 2010

Overseas womans club




några bilder från Leelah Palace som jag hittade på nätet. Ska ta några egna nästa vecka.

I dag tillbringade jag förmiddagen med te på Leelah Palace där Overseas Womans Club (OWC) har möte varje vecka. Där fanns kvinnor (och en man) från hela världen. Jag var där tillsammans med Inger, samt Arianne och vi träffade även den 3:e tjejen som kom hit samtidigt som oss i torsdags. Vi räknade och tror att det är ca: 20 svenska familjer som bor (eller kommer att bo) i Palm Meadows, till det kommer en hel del från Finland eftersom Nokia har ganska mycket folk här och även danskar. OWC Torsdagsfika är träffpunkt för alla "hemmafruar" för att lära känna nya människor i samma situation som mig och oss. De ordnar även mycket andra sociala träffar, resor och föreläsningar. De bedriver även en hel del välgörenhetsarbete, något som jag ska lära mig mer om så snart jag har landat in och allt är klart med huset. Där kan man få hjälp med det mesta, få kontakt med hemhjälp, kock och så vidare. Ska förresten träffa en "maid" imorgon som jag har fått på rekommendation, då hennes familj flyttar tillbaka till USA. Vore bra om jag gillar henne (och hon mig)så får vi testa och se hur det fungerar. Leelah Palace är förresten ett stort lyxhotell som är en upplevelse i sig. Allt från siken i turban som öppnar bildörren när chaffören släpper av till den fantastiskt överdådiga miljön. Både inne och ute. Deras hotelträdgård är en oas, bara några 100 meter från den annars så intensiva trafiken. Finns även en fin galleria och ett flertal fina restuaranger. De har en väldigt populär söndagsbrunch som vi måste testa någon söndag!

Åkte sedan till ett stort varuhus, Lifestyle för att kolla in möbler och köksutrustning. De har stor rea till på söndag så jag får fundera lite på vilket porslin osv som vi ska köpa och göra det i helgen. Hittade inga möbler som jag gillade. får fortsätta imorgon.

Bilderna i dagens blogg visar också på de stora kontrasterna som finns här i Indien. Från den enorma lyxen på Leelah Palace till den kommers, matlagning, skomakeri och annat ute på gatan.

Jag ska gå och hämta barnen vid skolbussen om en stund och då börjat mitt jobb att hjälpa dem med läxor. Det kommer att bli tufft för dem som är vana vid en svensk skola som inte alls håller samma höga tempo. De missade ju en skoldag i tisdags och hade det varit i Sverige hade de inte behövt göra något för att ta igen det men Karolina fick igår med sig en lång uppgift att berätta om sitt favoritresemål på engelska med 200 ord. 6 olika punkter skulle täckas in. Hon/vi jobbade med det till 22.30! Det blev lite information om Västerås. En annan uppgift som Karolina fått är bokbingo, de ska läsa upp till 25 böcker på 3 veckor på engelska eller svenska från olika genre Allt från poesi och fantasy till kokbok! Men de kommer att lära sig mycket här!




några bilder från gatan utanför hotellet där skolbussen stannar

1 kommentar:

  1. Borde skicka en länk till bloggen till Jan Björklund som bränsle i valdebatten om svensk skola!!
    Vad ska det bli av dessa barn.

    SvaraRadera