tisdag 17 augusti 2010

Lunch med svenskorna

Idag har jag varit på lunch med 6 andra svenskor i Palm Meadows (dit vi flyttar nästa vecka). Fyra som har varit här ett år eller så och så vi 3 nya. Väldigt trevligt, alla är väldigt hjälpsamma och delar med sig av sina erfarenheter. För mig som inte haft tid att umgås med några tjejkompisar utan bara familje - par-vis i 15 år känns detta jättekul! Flera har också barn på samma skola så vi har en hel del gemensamt. Vi är alla 3 nya i lite olika faser för inflyttning, en familj har fått sitt hus, men väntar på sin container, den andra har inget kontrakt på hus men ders container med möbler har kommit från Singapore och så vi som ska flytta till vårt tomma hus på måndag och håller tummarna att vi ska få våra leveranser av möbler och annat då så vi kommer ifrån hotellet!

Har också råkat ut för mitt första strömavbrott i hissen, alldeles mörkt och stilla och sedan efter 10 sekunder ner till första våning för att starta om hissen. Jag hade en viss hiss - skräck när jag var liten, men det gick bra. Ska bli spännade att se hur barnen reagerar när det händer dem första gången. Men det tar bara ca: 10 s till ett hjälpaggregat går på. Strömmen kommer och går hela tiden.

Idag har jag fortsatt att handla, kastruller, stekpanna, strykbräda, strykjärn och lite rengöringsmedel. Hittade bara aluminiumkastruller i första affären så det blev en tur till en annan för att få tag på kastruller i rostfritt stål. Det finns dock inga stekpannnor i gjutjärn! Men det ska väl gå att steka ändå. Snart har vi så vi kan komma igång med matlagning i huset. Kommer väl att behöva åka och kompletter hela tiden ett tag känner jag på mig. Hörde förresten idag att 1 l President - vispgrädde från Frankrike (till tårtor) kostade 110 sek! Blir en dyr tårta för Alexander nästa vecka! Fick också tipset att ta med hemhjälpen till affären så att hon välja den städutrustning som hon är van vid. Får göra det en dag nästa vecka. Eller kanske på fredag.
Dagarna går så fort och man hinner inte så mycket på en dag. Hoppas att komma igång och träna när vi är på plats i Palm Meadows nästa vecka.

Såg att Björklund ville införa elitklasser. Ja svensk skola skulle behöva åka hit och benchmarka lite. Karolina la 2 timmar igår på en läxa i bild! Och ska idag få sin första veckoläxa. Hemma har Karolina haft 10 minuter läxa i VECKAN! Och i kväll har hon lagt över 4 timmar på att skriva en bok om olympiaden, detta är inte ens en tredjedel av hennes veckoläxa. Förhoppningsvis kommer läxorna att gå lite snabbare senare, men vi får nog räkna med att lägga kvällarna på läxläsning ett tag framöver. Alexanders fröken skrev i ett mail till mig att hon tycker det går bra för Alexander och att han lär sig nya engelska ord varje dag.
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar