måndag 16 augusti 2010

Måndagmorgon

Måndagmorgon. Det känns tomt på hotellrummet efter att ha vinkat av barnen vid skolbussen och Fredrik har åkt till jobbet. Har ännu inte några rutiner för egen del. Svårt när man bor på hotell. Vi lever ett lite märkligt liv just nu, vi fösöker ha en vardag i ett nytt land på hotell. Inte helt lätt men det går.
Idag var ingen bra morgon, barnen trötta och gnälliga och personalen vid frukosten långsammare än långsammast! Trots att vi beställde både pannkakor och omelett direkt när vi kom tog det 20 minuter innan vi fått det. Vi hade då bara 10 minuter kvar att äta innan vi var tvungna att gå till bussen. Och nej vi kan inte gå ner och äta tidigare för de öppnar inte förrän 7, så det gäller att hänga på låset! Fredrik tyckte jag kunde sätta mig med management för hotellet idag och gå igenom deras brister. Hoppar nog över det tror jag! Karolina var trött och fick i sig en halv omelett på den korta tiden (hoppas att hon klarar sig fram till lunch), medan Alexander åt 2 omeletter och kanske 5 pannkakor! Karolina är så trött på hotellfrukosten och vet inte hur hon ska stå ut en vecka till! Vi får hoppas att de har nudlarna imorgon igen för de gillade hon.

Har nu varit inne i centrum hela dagen och handlat lite porslin, glas, bestick, lakan och lite annat som behövs för att vi ska kunna komma igång i huset. Fortfarande en hel del som saknas men jag tar lite i taget! Handlade först i en affär och när jag stod i den andra och skulle betala ringde de från första affären och sa att jag glömt gratängformen. Väldigt ärligt och bra gjort! Sådant får mig att komma tillbaka! Tur att jag gick med i deras kundklubb så de fick mitt telefonnummer. Har förresten redan 3 olika Indiska kundkort i plånboken. Vet inte hur mycket bonus man får ännu men lika bra att gå med!

Arbetskraft är ju väldigt billigt här i Indien, bara man frågar om pris på en vara eller ber om något så har man raskt 3 st ur personalen hos sig. Jag hade nog 4 eller 5 personal hos mig vid kassan när jag skulle betala! Känner mig som värsta Maria Montazzami eller något när 2 portierer får hjälpa mig upp med alla kassarna från bilen till rummet! Är nästan så man vill ursäkta sig och förklara varför man köpt så mycket!
Vår chaufför Ramesh verkar bra och är mycket uppmärksam, han ser direkt när jag kommer ut från hotellet eller från någon affär och kör fram bilen och öppnar dörren.
Hela tiden -yes, mam; - OK, mam; no, mam. Vet inte så mycket om honom ännu. Men han är lite kul för han skickar sms till Fredrik när han har lämnat mig på hotellet och säger: " finished with mam duty". Idag när han körde hem Fredrik sa han: "Mam har gjort av med mycket pengar idag". Fredrik blev nog lite nervös då!

Är stolt över Karolina idag som fått guldstjärna i extra engelska och i Indisk dans.

1 kommentar:

  1. Hej Annelie!

    Jag tycker det är jättespännande att läsa din blogg...sitter och skrattar lite för mig själv när jag läser om din roliga chaufför. Vilket liv, vilken utmaning du har ställts inför... Du är saknad här på kontoret...nästan bara gubbar kvar här nu.. haha :-) Men som du kanske har läst har vi fått en ny tjej from 13 oktober så det känns kul. Ha det bra så hörs vi. /Linda

    SvaraRadera