måndag 6 september 2010

Historiskt ögonblick...




Så har jag nu varit på Indian Post och köpt frimärke till våra brevröster och lagt dem på en röd låda för transport till Sverige. Postkontoret var ett enkelt litet hus och Ramesh fick skrika lite på dem innan någon ville komma och sälja frimärken till mina 2 brev. En man fullt upptagen med att sortera post och 3 stycken som stod i ett litet kontor och pratade. Tillslut fick jag köpa mina frimärken. Ramesh klistrade på dem på kuverten. Men jag ville lägga på dem på lådan! Så nu har vi gjort vår medborgerlig plikt?(rättighet!) och röstat! Lite iförväg och på avstånd!

Idag har jag lyssnat på de första 2 föreläsningarna på mina kurser, Logistik och Supply chain Management. Det gick bättre än jag förväntat för de ligger upplagda på en hemsida och det är bara att lyssna när man har tid och lust.Satt på balkongen och lyssnade. Stor skillnad från att sitta på föreläsning i ett mörkt B- Hus i Linköping! Märkte också att jag kunde lyssna vidare även om internet försvann. Toppen! Det var väl inget nytt för mig på dessa 2 men det ska bli kul att läsa dessa i alla fall. Kommer att bli en del inlämningsuppgifter.

För flera veckor sedan skrev jag om att jag skulle återkomma till tiggarnas situation i Bangalore. Läste mycket om den när vi bodde på hotellet och hade en dagstidning. Men nu har det kommit till DN´s kännedom och jag hittade denna artikel där idag.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/tusentals-tiggare-forvisas-till-lager-1.1165254

Fler tiggare syns på gatorna nu än när vi kom och när vi var här i juni. De har ju sipprat ut från Beggars colony. Ramesh säger att om de sitter på rätt ställe så kan de tjäna upp till 2000 rupies per dag.!? Att jämföras med de 7500 han tjänar på en månad. Vet inte om jag tror på det men det kan hända att någon kommer upp i det. Det sägs ju också att det är "tiggarföretag" som ligger bakom och styr "verksamheten" och att det är de som får pengarna. Svårt att veta vad som är sant!

På förmiddagen var jag iväg på "new member morning coffee" på Olive Beach. Otroligt många nya här i Bangalore som kommit nu tydligen. Vi var 20 st på fika idag (65 inbjudna), många från Japan, USA, UK osv. Jag var enda svenska idag. Intressant att höra vilka erfarenheter och förväntningar de har och att vi delar många upplevelser.

Nu har vi äntligen fått leverans av rätt fåtölj! Otroligt att det efter 4: e leveransen nu äntligen är rätt fåtölj. TV-bänken som vi köpte i lördags levererades också idag. Men ännu inget nytt bord och stolar. Nu är det imorgon som gäller. Man vet aldrig vilken imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar