fredag 3 september 2010

Mjölkbudet...

Fredag igen. Oj vad tiden går. Kan inte fatta att det är 5:e fredagen som vi är här.
Igår kväll längtade Karolina hem. Hon chattade med en av sina klasskompisar och längtade hem till allt. Samma dag hade hon kommit hem och hade varit bäst i klassen på sin OS-bok som hon gjorde häromveckan! Hon hade 19 av 20 poäng på den! Stolt och glad mamma är jag!

Imorse när jag var ute på balkongen så kom mjölkbudet till grannarna! På en motorcykel kom 2 killar med en gammal mjölkkanna hängandes på ena sidan och en säck på andra! Mjölken finns både i påse och tetra här och de lämnade några påsar vid dörren! Vi dricker bara den pastöriserade mjölken i tetra och håller nu på att testa de olika varianterna och fetthalterna! Dagens fick OK att dricka men smakade tomtegröt tillsammans med havregrynsgröten enligt Karolina. OK, kanske får bli en att dricka och en till gröten?

Idag var Mary inte i tid, skulle komma kl 8 (enligt eget önskemål). Förstår att det är svårt att förutse trafiken men 1 timma för sen utan att höra av sig gillar jag INTE! När jag ringde henne efter 25 minuter sa hon att hon skulle vara här om 10 minuter! När hon kom ursäktade hon sig med att hennes sandal gått sönder och att hon varit och fixat den. Kanske ska hon ha dem på bröllopet i eftermiddag? Jag förklarade mycket lugnt att vara i tid är viktigt för mig som svensk och att jag har tider att passa. Hon undrade om jag var arg på henne. Nej, det är jag inte, men vill att hon vet vad jag tycker är viktigt. Och om hon känner på sig att hon blir mer än 15 minuter för sen vill jag att hon ringer och meddelar mig det. Det blev en kort arbetsdag för henne idag, 1 timma! Hon jobbade igen lite timmar igår för att hinna till bröllopet idag. Hon får jobba en timma extra på måndag eftersom jag skulle träffa A på Commercial street kl 11.

Är nyss hemkommen från en trevlig dag i city. Commercial street ÄR Indien och så långt bort från västerländska köpcentrum man kan komma! Vi sprang runt i olika gardinaffärer. Jag har nu måttbeställt fodrade gardiner med leverans inom en vecka. Det känns som de kommer att bli bra. A är duktig på inredning och färger och jag hade god hjälp av henne att välja! Vi avslutade med en trevlig lunch på Olive Beach. Jag har skrivit om den tidigare men det är så avkopplande att komma dit efter allt Indien-brus och sååå god mat!

Förstår nu vad vår Finske kunds kund i Indien menade när creamerna var alldeles för feta! Känner att inte ens min bodylotion från Sverige passar i detta klimatet. Ändå är det inte så fuktigt som i till exempel Singapore. Min Lancome-mascara som nästa är helt omöjlig att få bort lägger sig gärna under ögonen. Eller som Alexander säger: " dina ögonfransar eller vad det heter ligger under ögonen". Håret känns också som om man har hällt smält smör i det efter en dag! Känns som om det inte blir rent. Förutom när jag var och tvättade hos frisören. Då blev det rent och fluffigt!

Är glad att vi köpte en tvättmaskin med 1200 rpm centrifugering. Tvätten känns nästan torr när man tar ut den. Bästa sättet att få tvätten torr är att sätta in ställningen i Karolinas rum och köra hennes 2 fläktar på hög hastighet. Ja, man lär sig saker hela tiden!



Några bilder från gardinaffären. De har underbara kuddar, överkast och dukar också!

En bild på sybehörsaffären där jag köpte 1 rulle vit tråd (500 m) för 20 rupies (drygt 3 sek)

(några bilder från gatorna runt Commercial street)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar