onsdag 1 september 2010

Fredrik på tjänsteresa

I morse åkte Fredrik iväg på sin första tjänsteresa här i Indien. Det känns lite ensamt i huset när han är så långt borta! Känns också som om alla vi känner precis på gatorna bredvid också är bortresta. Men det finns en hel del andra svenskar här som kan hjälpa till om det skulle behövas. Och så finns ju Ramesh och Mary. Men lite underligt känns det allt! Fredrik har förresten åkt till norra Indien,via Mombay till Vadodara.

Här springer fortarande hantverkare hela tiden. Det har ännu inte fixat allt som vi anmärkte på när vi flyttade in. De hamrar,borrar, filar och sågar! Vet inte om de får något gjort. Nu är 2 personer här för att fixa brevlådan (klart!), se till att Karolinas fönster går att stänga och ta bort de mögliga brädorna i tvättstugan. Vet inte hur många gånger jag har förklarat för dem att ALLT trä måste bort i tvättstugan för att få bort möglet. Ändå blir det aldrig klart! De har aldrig rätt grejor och material med sig för att fixa allt. Nu har de tagit bort dörrarna, men fortfarande sitter brädorna med mögel kvar. Men som någon sa "det är inte någon ide att hetsa upp sig för det är bara du som gör det, indierna gör det inte".
Nu ska de komma imorgon och göra färdigt! Ja vi får se....

Inser nu också att jag inte skulle diskuterat Marys tider på torsdag redan igår! Hon trodde det var idag och var inställd på att komma kl 13. idag! Ja men det funkar också. Man lär sig små saker hela tiden!

Jag åkte 45 minuter för att komma till SPAR, en annan stor livsmedelsaffär för att se vad de har där. Sortimentet ganska snarlikt det jag hittar på Hypercity, hittade dock lite finare strösocker! Kanske smälter det bättre i kladdkakan! Köpte också några paket med torrjäst. Har aldrig bakat med det men det ska väl gå! Hittade inget vetemjöl utan har fortfarande bara fullkornsvetemjöl. Men har nu fått veta vad det heter och var jag hittar det.

Karolina var så glad när hon kom från skolan igår, hon hade blivit uttagen till en speciell dansgrupp som ska ha uppvisning i samband med en fotbollsmatch. De tränar Indisk dans på rasterna nu. De ska ha gula t-shirts och jeans. Då gult inte är Karolinas färg, finns ingen sådan i garderoben. Men tack och lov hittade jag en på Lifestyle.

I eftermiddag var det "svensk-fika" hos en av de andra nya tjejerna. Trevligt! Jag ska också bjuda dem så snart jag har fler än 5 stolar. Ingen progress alls idag!

Fortfarande har vi inga gardiner. Jag hittar inga som jag gillar. Men vi sov gott inatt med de nya täckena. Tyvärr var det inte påslakan som jag köpte till vår säng utan bara ett lakan. Vet inte riktigt hur man bäddar med ett sånt? Men det ser ganska snyggt ut!
En annan svenska har hittat en bra gardinaffär inne på Commercial Street. Det blir nog en tur dit på fredag! Känner att jag också måste köpa några trädgårdsstolar till vår lilla balkong utanför sovrummet. Man vill ju sitta ute när det är så härligt väder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar